Atentie Cookie-urile sunt folosite pe acest site pentru a oferi cea mai buna experienta pentru utilizator. Daca veti continua, vom presupune ca sunteti de acord sa primiti cookie-uri de pe acest site. SUNT DE ACORD

Cum sa franezi pe o bicicleta

11/12/2021

Indiferent ca pedalati repede sau incet, oprirea bicicletei in timp util este o abilitate importanta. Capacitatea de a te opri la timp depinde si de cat de bine functioneaza franele bicicletei tale.

Ciclisti cu experienta au efectuat mai multe teste de franare, pe coborare, de pe un deal abrupt (folosind intotdeauna aceeasi pozitie pe bicicleta). Distanta de oprire in rampa este mai mare si astfel se poate vedea mai bine modul de functionare a franelor..

Frana fata vs. spate

Sa constatat ca pe drum uscat, frana din fata opreste bicicleta mult mai rapid. Multi ciclisti cred ca au nevoie de ambele frane pentru a opri eficient. Impulsul corpului tau continua sa avanseze pe masura ce bicicleta ta incetineste, astfel incat greutatea ta se deplaseaza catre fata. De aceea roata din spate se ridica de la sol atunci cand franati puternic, iar aderenta ei la sol este aproape de zero. Daca actionati frana din spate in aceste conditii, roata din spate se va bloca fara a contribui semnificativ la efortul de franare.

Incercati sa franati cu ambele frane si apoi folositi numai frana din fata. Veti constata ca daca va concentrati toata atentia asupra franei fata, obtineti distante de oprire mult mai mici.

Cand franam doar cu frana din spate, distanta de oprire este de peste trei ori mai mare. Frana din spate este la indemana atunci cand terenul este putin alunecos, deoarece roata se va bloca chiar si la o franare moderata. In aceste conditii, nu poti frana puternic, iar transferul greutatii catre fata este mult mai lent, caz in care frana din spate ofera o aderenta potrivita, care va incetini  bicicleta mult mai repede. Franele din spate sunt utile si pe tandem-uri, unde greutatea este mult mai mare pe roata din spate.

Cat de tare se apasa pe maneta de frana?

Sa constatat ca pentru a obtine cea mai scurta distanta de franare, in cazul franelor mecanice pe jante, manetele de frana trebuie apasate cu toata puterea. Franele cu disc hidraulice necesita mai putina forta aplicata levierului manetei, dar la franele pe janta, chiar trebuie sa apasati foarte tare pe levier.

Alunecarea peste ghidon

Multi ciclisti se tem ca vor fi aruncati catre fata, peste ghidonul bicicletei, atunci cand franeaza puternic cu frana din fata. Secretul este ca trebuie sa tii foarte strans ghidonul bicicletei pentru a contracara impulsul de franare, iar pozitia ciclistului trebuie sa fie cat mai inapoi posibil (Imaginati-va ca sunteti un pasager intr-o masina, fara centura de siguranta, in timp ce soferul franeaza puternic).

Concluzie

Pe biciclete, „asistenta la franare” si „ABS-ul” sunt literalmente in mainile noastre. Din fericire, in functie de model, putem sa gestionam corect modulatia franelor, iar pentru o oprire rapida, ne putem concentra doar pe frana din fata. Daca sunteti ciclist incepator sau daca nu aveti abilitatea de a distrbui eficient greutatea corporala, pentru oprirea bicicletei in siguranta, folositi ambele frane.

Spor la pedalat!