Atentie Cookie-urile sunt folosite pe acest site pentru a oferi cea mai buna experienta pentru utilizator. Daca veti continua, vom presupune ca sunteti de acord sa primiti cookie-uri de pe acest site. SUNT DE ACORD

Tu schimbi corect treptele de viteza?

11/12/2021

Tu schimbi corect treptele de viteza in timp ce pedalezi? Probabil ca nimeni nu ti-a dat vreodata o explicatie clara despre cum sa folosesti schimbatoarele bicicletei. In primul rand, scopul vitezelor este pur si simplu acela de a-ti face calatoria mai confortabila, atat cand pealezi pe dealuri cat si cand pedalati pe distante lungi. Ai observat vreodata ca atunci cand mergi sau alergi, ai un ritm natural? La fel este si cu bicicleta. Iti stabilesti ritmul pe pedale, apoi schimbi vitezele in functie de drum, pentru a mentine ritmul.

Schimbatoarele

Majoritatea bicicletelor cu mai multe viteze, au doua manete de schimbatoare: una in stanga pentru schimbatorul fata si alta in dreapta pentru spate. Unele manete schimba treptele rasucind manerul, altele tragand si impingand manetele.

De regula, maneta din stanga are trei trepte. Treapta 1 unu este pentru dealurile abrupte (nu o veti folosi foarte des), treapta a 2-a este pentru teren plat si dealuri blande (pentru cea mai mare parte a calatoriei dvs.), iar a 3-a treapta este pentru coborare.

Maneta din dreapta are sapte (sau mai multe) trepte. Este folosita pentru schimbarea pinioanelor spate si, majoritatea schimbarilor de viteze se fac aici.

Retineti ca manetele de schimbare a vitezelor din stanga si din dreapta functioneaza opus una fata de celalalta. De exemplu, in cazul in care ati trage maneta din dreapta pentru a trece la un numar mai mare, in stanga, tragand maneta se schimba la un numar mai mic.

Reguli

Regula 1. Este obligatoriu sa pedalezi cand schimbi viteza. Asta pentru ca lantul trebuie sa fie in miscare, astfel incat schimbatoarele sa „deraiaze” lantul de pe un pinion pe altul. Daca faceti clic pe maneta schimbatorului fara a pedala, treptele nu se vor schimba pana cand nu incepeti sa pedalati, iar cand veti face asta, veti auzi niste zgomote foarte ciudate. De asemenea, nu incercati sa schimbati treptele de viteza atunci cand bicicleta este stationata, deoarece intindeti inutil cablurile.

Regula 2. Usurati presiunea asupra pedalelor atunci cand schimbati vitezele. Bineinteles ca trebuie sa pedalati pentru a schimba treptele de viteza, dar micsorati sarcina de pe pedale atunci cand schimbati. O atingere usoara a pedalelor netezeste semnificativ schimbarea vitezei, previne acele zgomote oribile si prelungeste durata de viata a transmisiei. Va trebui sa anticipati putin schimbarile de viteze, dar odata ce ati micsorat cadenta de pedalare, presiunea asupra pedalelor scade si treptele de viteza se schimba foarte usor.

Regula 3. Este foarte important modul in care folositi transmisia bicicletei. Un chainline neconform poate afecta grav componentele transmisiei bicicletei. Atentie la modul in care folositi combinatia de foi si pinioane. De exemplu, atunci cand utilizati pinionul mic pe spate si foaia mica pe fata, sau, pinionul mare pe spate si foaia mare pe fata, lantul va lucra pe diagonala, moment in care transmisia bicicletei va fi supusa la o tensiune atat de mare incat lantul se poate chiar si rupe. Chiar si in cazul in care lantul rezista, apare uzura prematura la transmisia bicicletei (lant intins, pinioane ascutite, dintii pinioanelor strambi, rupti sau indoiti).

P.S.

Trebuie sa pedalezi cand schimbi viteza, cu o cadenta moderata. La maneta de pinioane, clic scurt si se schimba pinionul, indiferent ca lantul urca sau coboara pe grupul de pinioane, la maneta de foi, clic lung la urcarea lantului pe foaia angrenajului pedalier. Maneta se elibereaza numai dupa ce lantul a urcat complet pe foaie (placa).

Spor la pedalat!